Sprawdzony sprzedawca, a Internet?

26 kwietnia 2015

Bardzo często ludzie mówią, że mają sprawdzonego sprzedawcę, czy też dostarczyciela różnych usług, do którego chodzą i wydają pieniądze przede wszystkim dlatego, że czują się bezpiecznie. Wiedzą że dany handlarz ich nie oszuka i mimo, że nie zawsze jest on najtańszy w okolicy to zakupy robią właśnie tam.

Model sprawdzonego sprzedawcy coraz silniej przedostaje się do Internetu, gdzie jeszcze niedawno trudno się było przebić z takim podejściem do tematu handlu sieciowego. Pierwszym wabikiem na klientów była bowiem atrakcyjność cenowa. Jeśli chodziło nam po głowie by zakupić firany makarony, to w sieci szukaliśmy przede wszystkim produktów jak najtańszych. Często oczywiście kończyło się to błędnymi decyzjami zakupowymi, ponieważ niska cena nierzadko jest równoznaczna z niską jakością oferowanego produktu i to w każdej branży. Coraz częściej jednak ludzie zaczęli zwracać uwagę na inne aspekty sprzedaży internetowej takie jak choćby czas realizacji zamówienia czy podejście do klienta. Tak powoli zaczął kształtować się model sprawdzonego sprzedawcy internetowego.

Jeśli w konkretnym sklepie raz kupiliśmy firany makarony, a za drugim razem dokupiliśmy jeszcze firanki dziecięce i z obu produktów byliśmy zadowoleni i zaczęliśmy obdarzać dany sklep internetowy pewną dozą sympatii. Owa sympatia zaczęła przekładać się na to, że kiedy po raz kolejny zechcieliśmy kupić firanki przez Internet to swój wzrok skierowaliśmy wprost na wcześniej wybrany sklep. I to nie bacząc na ceny – w ten sposób powstała trwała więź zakupowa. Stworzenie jej w Internecie jest naprawdę trudne dlatego wciąż niewiele sklepów może pochwalić się tego typu sukcesami na naprawdę dużą skalę.

Z drugiej jednak strony sklepy naprawdę inwestują duże pieniądze w to, by stać się dla swoich klientów sprawdzonym sprzedawcą. Zdają sobie sprawę z tego jakie to niesie za sobą profity. W szczególności jeśli patrzymy na dany biznes pod kątem długofalowych działań, które nie zwrócą się za chwilę, lecz w przyszłości. Z świata rzeczywistego sprzedawcy Internetowi wiedzą przecież, że klient, który uważa dany sklep za sprawdzony nie tylko sam dokona w nim ponownych zakupów, lecz również poleci go znajomym. W wielu branżach, na przykład zajmującej się sprzedażą firanek ma to duże znaczenie – panie dyskutują o nowych firankach gospodyni i często pada pytanie – „…a gdzie je kupiłaś?” wtedy to polecenie może okazać się najlepszą formą reklamy. Internet pod wieloma względami zaczyna przypominać tradycyjne środowisko sprzedażowe. Także i w tym sprzedawcy Internetowi starają się jak najbardziej upodobnić do rzeczywistych realiów by potencjalny klient ze sprzedaży Internetowej czerpał tylko i wyłącznie korzyści.